Alla inlägg den 13 juni 2008

Av Sara - 13 juni 2008 16:52

Yay, idag slutade jag skolan, äntligen!:D 


Frukost: nej

Lunch: grönsakssoppa

övrigt: provsmakade lite tunnbrödsrulle jag gjorde till tjejerna ikväll.


Ikväll blir det mat och alkohol.


Jag lovade ett recept på grönsakssoppa så det tänkte jag skriva nu ^^

Man kan ju såklart variera ingredienserna, mina brukar vara olika

nästan varje gång! Men såhär blev den idag iallafall :)


Dagens Grönsakssoppa

Ingredienser:

- ½ morot

- ½ gul paprika

- 1 tomat

- ca 2cm purjolök

- ½dl mild lättyoghurt 0,5% (=20kcal)

- ½dl vatten

- ca 5ml minilätta (=15kcal)

- kryddor (i det här fallet valde jag citronpeppar och "tikka spice india")


Gör så här:

- Hacka löken. Skär paprikan och moroten i små bitar, tomaten får gärna

skäras upp i nååågot större bitar så att dom inte kokar isär sen.

- Värm upp en liten kastrull. Lägg i den lilla klicken minilätta och smeta

ut den så gott det går i kastrullen.

- Lägg i löken och låt den mjukna lite men inte få färg.

- Lägg i morötterna och rör om en liten stund. Ett tips är att skära moroten i rätt små bitar, annars riskerar dom att bli hårda i soppan sen, blä haha.

- Häll i paprikan och rör om ytterligare en stund,

lägg sedan i ca hälften av tomatbitarna. Låt dom få upp värmen lite.

- Krydda och låt det få sjunka in lite i grönsakerna.

- Rör ner ½dl yoghurt för att soppan ska bli lite matigare. Sedan ½dl

vatten, men det kan variera beroende på hur mycket grönsaker du har

i soppan och hur vattnig du vill ha den.

- Sedan ska resten av tomaterna i, när dom värmts upp och mjuknat

till så ska soppan vara klar.

Häll upp i en tallrik och bli proppmätt :D


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards